Monday 1 October 2012

gangguan jin

hai...

petang2 yg pening nih...kenape pening...hehe...sbb tdo lame...kikiki...aku la tuh,...ptg ni aku nak cite pasal sesuatu yg biasa korng dgr...iaitu GANGGUAN JIN...nauzubillah...

da 2 entry sebelom ni aku dok cite benda yg serius kan...belajar macam mane nak ber bbt n macam mane nak claim kat lppkn...kan...serius nau idop nih...ish, aku memang tak bleh blah kalo idop serius2 nih...memang tak bleh...nak skema2 sgt???jauh sekali la kan...ade yg aku pk kan logik...aku memang jenis yg pk kan sesuatu untuk jd mudah...tak bleh blah kalo org yg terlampau ikut peraturan sampai jadik bodo dan suke sesuatu yg menyusahkan...eh, memang tak ngam la ngan keadaan seperti ikut rules sampai tak berfikir logik n menyusahkan diri nih...aku ni bebel ape?entah....aku pon tak pasti...kikiki....

ok...sebelum aku nak bebel n cerite pasal gangguan jin nih kan...aku nak terangkan sesuatu...ape yg korang pk tentang fanatik berpolitik?korg tau sgt ke pasal politik nih yg nak label org sesuke ati nih?ko paham ke tak?dlm keluarga korng memang yb2 ek...yg giat berpolitik sampai korg tau sgt org fanatik politik nih...bg aku la kan....aku memang dilahirkan dlm keluarga yg berpolitik....atuk aku adun bn di kg aku...tok sedara aku juga adun selepas atuk aku...n skrg bapak sedara aku adun juga....in fact dua pupu aku semalam menikah ngan anak ali rustam....pon yb jugak tuh....

see, byk kan kaitan ngan org yg berpolitik???ke tak byk???korng lg byk kot eh....aku bukan nak cite pasal adun2 bagai nih...aku just nak jelaskan ape maksud dan bezanye antara fanatik politik ngan peranan rakyat....bagi aku, aku rakyat malaysia....tak de kaitan dgn fanatik politik sbb kalo aku cite kat wall fb aku pon, ade aku promote satu2 parti politik???bleh scan la kalo ade...sila!!!

ape bezanye fanatik politik???fanatik politik tuh maksudnye seseorang yg sgt sygggggggggggg kan parti politik yg dia sokong hingga walaupun ade korupsi dlm parti politik yg dia sokong tuh contohnye songlap duit rakyat ke...rasuah ke...ketirisan dalam menjalankan tanggungjawab sbg pemimpin ke...BUT still ade yg menyokong....itu aku rase FANATIK POLITIK la...ke salah????

ape plak maksud peranan rakyat???bg aku, aku rakyat biase yg tak suke rasuah, ketirisan berlaku dalam ape jua bentuk n nakkan hak aku sbg penjawat awam yg bekerja n byr juga cukai2 yg ade macam road tax, cukai pintu n aku rase aku layak dapat bonus dr kerajaan....

ape peranan rakyat???peranan rakyat nak kan pembelaan dr pemimpin...nakkan hak masing2 di bumi bertuah malaysia nih...itu peranan rakyat la bg aku....contoh PTPTN...memang aku pinjam PTPTN...n aku pon byr loan sbb aku da pinjam...utk aku belajar jugak dpt keje skrg kan...aku bersyukur...n berterima kasih...n tak de sbb aku nih tak mo byr pinjaman kan....tapi, aku sbg seorg penjawat awam yg biase2 nih, aku nye gaji pon bukan puluh ribu sebulan yg nak kena bayar kos pentadbiran 4% tuh...bg aku, itu membebankan aku....so, sekali lg....aku tgk n bandingkan fanatik politik ngan peranan rakyat...ade yg berdemonstrasi suruh hapuskan ptptn....siape yg demostrasi tu???para fanatik politik ke???korg rase golongan fanatik politik ek???aku rase diorg tuh RAKYAT MALAYSIA....tak dpt beza ek rakyat malaysia atau yg fanatik politik???rakyat malaysia yg nakkan pembelaan....itu rakyat malaysia yg pinjam ptptn kan...salah ke diorg nak hak diorg???salah ek...ke nak akur jek dgn interst 4% ptptn tuh...jgn ckp pasal ujrah ptptn...itu pon korg kena siasat ape sebenarnye maksud ujrah tuh...bg aku rakyat m'sia n org islam...aku pinjam byk tuh...aku nak byr byk tuh jugak...still ade yg kate, 'ish, fanatik parti politik la tuh!nak membangkang jek...'tak sangka ade rakyat m'sia yg pandai label org tuh suke byr riba....astagfirullah...nauzubillah....

ok, pasal lain aku malas ulas la sbb aku ni rakyat m'sia...aku just nak hak aku sbg rakyat...tapi kalo korg rase korg suke sgttttttttttttt kat sesuatu parti politik tuh, jgn la butakan mata, pekakkan telinga untuk tahu n ambil tahu pasal kebenaran....bukan semua kite bleh telan benda2 mungkar nih...takut2 kat akhirat susah jawab korg sokong sape nanti...

bg aku, aku memilih siapa shj yg menyokong islam...totally islam...takde nyanyi2 manjang campur2 baca doa pastu panggil artis plak lepas tuh....erm, tak pilih tu la...sbb aku takut kena tanye mase kat kubur esk...kalo aku pilih bukan yg sokong islam, pergh....aku takut kena tibai jek kat sane nanti...takut dowh....sekurang2 nye peranan aku as rakyat m'sia memilih yg nak tegakkan islam...kan...

aku tak rase entry nih sesuai dgn tajuk di atas...nati aku cite kat new entry la pasal gangguan jin 11 nih ek...siap ade dua...padahal, entry nih tak de kaitan ngan gangguan jin pon...malas edit la...ok...
akhir kate, kalo rase diri tuh BAGUS...tak yah label org....sbb org yg BAGUS nih sifat die tak macam tuh...org bagus nak tegur biar depan2...tak yah cakap blkg2...ngumpat2....tuh da menunjukkan diri anda yg perasan BAGUS ITU............kikiki....sekian


No comments:

Post a Comment