Saturday 20 October 2012

tutorial jahit bunga manik lily ;)

memangdangkan ade permintaan...aku nak share la cara jahit bunga manik labuci yg tak seberapa nih...tapi tetap meletup kalo korang pandai combine kan dengan manik2 pearl ke, sekuin ke...memang akan nampak luxury tau....nak2 kalo jahit kat selendang chiffon....memang meletup...hehe...ok...jgn buang mase...ayuh....

ok, mula2 sila sediakan benang, labuci kecil, 2 labuci berbeza warna dan satu diamond beads....
mula2 sila buat tapak dlu guna diamond beads ye...bagus...ikut arahan....hik hik ;p
 kemudian gunakan labuci ketit (gaya ahmads cakap...sebab pelat...eh, ahmads tu anak buah aku...2,2 ahmad=ahmads=ahmad square)...perlu ke penerangan lebih tentang ahmads???
 kegunaan labuci kecik tuh untuk buat lapisan keliling diomond beads...perhatikan gambar seterusnye....ok...

macam biase jek jahitnye...bleh ek...

itu baru 1, kena jahit keliling...bleh byg tak?

dan lagi...

last jadik gini...tapi korang buat rapat2 lagi cantek la...aku nih tgh sibuk nak amek gambau...sebelah tangan gigil2 pegang tab...tu yg tak bape cun tuh....labuci tuh....(alasan ;p)

kemudian, baru nak buat die nye kelopak pertama...mulakan dgn labuci ketit...

then masukkan labuci warna yg pertama...ikut baju korang la ek...mane yg sesuai...k

sebenarnye sebelom korang masukkan labuci kedua (utk warna yg berbeza dgn labuci pertama tadi...)kena masukkan labuci kecik dlu di antaranye...k...sbb aku rase aku tak snap gmbo nye...supaya nampak kembang sket kelopak die...k....

kemudian, terbalikkan macam ni....jahit kat kain....

macam gini jahitnye....

macam ni....

buat kelopak kedua...dan seterusnye...buat keliling...k

jahit rapat2 ek...ni aku malas...tak cantik sbb aku malas...hikhik

step seterusnye buat baris kedua...baris ke?aku pon tak tau nak guna bahase ape...paham tak?nati aku upload seterusnye...

jahit rapat ek...adoi...hodoh nau plak kelopak aku tuh...sakit plak mate aku nengok...tapi niat aku nak ajar jek...asal korang paham...ok la kan...sori ek...tak cun...

hah...yg ni sempurna sket...yg tadi tuh nak tunjuk cara nak jahit jek...k

sebenarnye ini la ilustrasi selendang chiffon yg aku beli kat zanrias kat mitc melake....kikiki...bunga manik tuh aku tiru kat selendang chiffon nih.....sekaligus aku promote zanrias nye tudung...bleh gak tgk web die...die butik n exclusive...tak byk tudung macam kat ariani...die datang with a small piece...maksudnye 1 design tak byk warna n tudungnye....jap nak upload 1 lg gambar tudung zanrias....

amboi...laki aku...jgn tgk kat bahagian laki aku tuh nak2 tang perutnye yg melambangkan kemewahan tuh ek (maksudnye cukup makan bini bg...kikiki)...tgk tudung aku...so, ramai sgt kat sekolah tnye aku kat mane nak carik tudung nih...hah, kat zanrias la...tapi tak byk warna...itu bukan 2piece tau...itu die da sambung da chiffon tuh dgn inner tuh...

kenape aku tetibe tukat topik lak nih...dari jahit manik ke tudung2 lak nih...saje...sbb aku rase tudung die menarik n aku suke benda2 pelik seperti ini...
jgn tanye harga nye...memang kebabo juga...kikiki...
ok...selamat mencuba ;)


No comments:

Post a Comment