Friday 3 August 2012

suatu hari dahulu-convocation

seperti org lain pun, semua ada mase dan hari yg bersejarahkan???hari ni aku nak bercerita tentang suatu hari dulu aku pernah la belajar kat universiti pendidikan sultan idris perak nih...

hurm, 4tahun kat sana...tak de la best mane persekitaran tg malim ni pon...just ade pekan kecil...penuh dgn birokrasi di universiti...penuh dgn penindasan antara pelajar dgn kerani fakulti sains dan teknologi...dewan kuliah ok2 je...tak la ramai mane kan kalo masuk kuliah ngan bebudak maths...sekali kami mendaftar ade la 300++ budak2 yg amek course maths kat upsi mase batch aku mase tuh....

kalo nak cerite kisah best2 kat upsi...aku rase tak de la yg best sgt pon melainkan memiliki kawan2 yg memang happening dan pening la...hehe...seperti biase, malas lepak kat umah aku...aku akan lepak rumah dorg...hah, lagi 1...upsi takde asrama induk...its mean kebanyakkan pelajar akan dok menyewa kat luar...so yg tak bestnye kena jalan kaki akibat lesen motor tak amek....ade lesen kete jek....nak beli kete tak mampu plak kan mase belajar2 tuh....

nak cerita pasal jalan kaki jek pon memang panjang lebar tau....stakat jalan kaki akibat pagar u tutup nih jangan kate la...akak ni (gaya azwan ali) memang da masak da...stakat berhujan berpanas...adoi...tok sah la kelentong akak...kuliah malam lagi la seram....bayangkan jalan kaki memalam lalu jalan pintas yg gelap lagi sunyi...memang bahaya...semata2 nakkan segulung ijazah, akak (gaya azwan ali lg) tempoh jugak walau ape pun....

aku bukan dalam golongan family yg kaya raya....anak sorang bleh berjimba pakai kete sana sini...itu bukan aku la...4tahun aku kat upsi, semua aku rase...dgn pengangkutan yg kurang kat tg malim tuh jgn kate...sbb tuh aku memang agak melugai la bile budak2 yg masuk u nih, ke ipt tak kesah la kan...menyaran mak bapak dorg nak kete lah ape lah...bg aku la...jgn manjakan sgt anak2 tuh...biar la dorg berdikari..rase perit macam mane usaha sendiri jalan kaki pegi kuliah...itu semua asam garam nak jadi manusia....so, fikir2kan lah....

oklah, ni ade la gambar2 mase aku konvo dlu kan...memang teruja bile jumpe kawan2 kat dewan sitc mase tuh...al maklum la...da cuti lame...bulan 8 konvo, bulan 11 kitorg da posting...alhamdulillah...syukur ya Allah atas rahmat MU...

ni mase kite lom tunang lagi....
ni family kite yg hadir mase konvo kite...memula sian kat adik kite...die tak leh masuk dewan sitc tgk konvo kite sbb tiket masuk untuk mak ngan abah kite jek...die da nak sedey da tunggu kat luar...sekali, tgh2 die sedey jalan sepak2 batu...sekali die terpijak satu tiket masuk...entah sape punye tercicir...terus die masuk ikut mak kite...hahahah...rezeki terpijak namenye tuh...
ni kawan aku mase aku amek minor fizik...sem akhir2 kenal minah comel name farhana ni...mase nak pegi lab paling ingat la...ade lecturer kitorg tuh memang superb genius kan, mase tuh da nak raya...kitorg nak balik kg hari jumaat...pakat2 cakap kat lecturer tu ade ke lab section hari jumaat tuh???(akibat nak balik kg awal....)lecturer tuh balas, walaupun malaysia turun snow, lab section tetap ade...pergh, mendalam sungguh cintakan fizik lecturer aku sorg ni...heheheh
ni joey roommate aku mase dok asrama mase memule daftar dlu...2sem jek kitorng dibenarkan dok hostel...itu pun naik bas turun bas akibat bukan kat induk kan....jauh gak la asrama kitorang nun kat proton city tuh...macam tak best kan dok se bilik ngan lain agama kan...memang tak la best mane...sbb bile aku baca yasin khamis malam jumaat, joey akan kate die rase panas...adoi...bau badan jangan kate...da le aku memang sensitip sententap bab bau2 nih kan....memalam kitorg tidur tak penah tutup tingkap...bayangkan si joey ni punye darah padah panas gak nye....heheh...tapi die tak de masalah ngan aku...ok je...baik la org nye...sopan santun gitu...kalo aku jadik die, alang2 bleh dressing pakai skirt tu...aku beli yg cun2 dressing kat upsi...hehehehe...berangan plak...
ni kawan2 aku mase tahun pertama hingga akhir la.....dari kiri:aku, siti rohimah, siti zulaikha, syalilah...
dapat tangkap tak???name kitorg semua mula ngan huruf SSSS....sbb tuh kitorg jadi 1group la...sbb name dedekat...so muke itu2 jek dari 1st sem sampai le habis...ini group aku mase masuk kuliah la...sbnr nye kitorg agak bepecah sket bile sem 3 sbb nak cari umah sewa...plus2 minor kitorg berbeza2...aku amek minor fizik, siti amek minor biologi, ika amek minor bisnes, sya???aku tak ingat la die amek ape...so mase tuh jadual kitorg da lari2...so kekadang kalo satu kelas, memang kitorg akan besatu la...hehehehe...ape maksud besatu?cop2 kan tempat la bile dalam bilik kuliah tuh...gituw....
hah...ni pasangan memasing la...tu suami ika...die da kawen mase dok cuti pas abis ngaji tuh...sbb...ade la cite die panjang...eh, jangan nak pk bukan2 ek...bukan kena2 tangkap suh kawen nih...tapi, ade la...sekarang ni da ade 2 org anak da...2,2 lelaki...comel sgt...suami die ngaji kat upsi gak...kaunselor...laki aku?ups, mase tuh bf baru...lom tunang pon lg ngan aku...heheheh
ni sape lak nih???hehe...ni ex gf laki aku...heheh...lebih kepada kawan sekolah lame die kat kedah dlu...sekolah agama u olls....hehe...
ni kawan sepusat sepusing aku....name die siti fairus...die org melake gak...lembut jek org nye...baik...dak course maths gak...kitorg ni memang ade jodoh la...cuma die ni gugurl gak, so aku tak leh kawen ngan die la walaupun ade jodoh...hehehe...mase kat kmpp (kolej matrikulasi pulau pinang) dlu die pon kmpp gak same ngan aku...amek course fizik gak cuma tak same kelas ngan aku...peh tu masuk upsi pon amek course yg same ngan aku...dlu kitorg sekolah same mase kat mghs dlu...heheh...dok sebelah menyebelah....tapi dok kejap je sebelah menyebelah akibat cikgu suke dengki kat kitorg yg loving kapel nih...hahahah...tidur berjemaah...al maklumla...dok ostel....mau tak amek peluang tido bile cikgu tak de...heheheheh
ni kawan2 course aku la...tapi aku nak cite yg sebelah aku tuh...hah, yg pakai tudung pibk tuh...siti asma name die...mule rapat sbb kitorg minor same...so, aku banyak lepak umah die sbb umah die dekat dengan upsi...sebelah jek...senang...
ni aku la...sape lagi???(gaya ahmad zaref cakap...kena laju2...)heheheh
itu jela cite nye...sebenarnye ade ramai lagi best frend aku mase kat upsi ni...ade 1 group lagi tu group merapu aku..tapi tak plak gambar konvo ngan diorg...aku rase mase tuh diorg layan gambar ngan family diorg kot...sbb memang tak nampak diorg...tak pela...tak de rezeki...len kali bleh cite lagi ek...
assalamualaikum

2 comments:

  1. HOIII hitamnye aku. toksah nak kate. nasib baik skg dah putih.

    ReplyDelete
  2. kan..malas nak kate.tgk bukti jek da tau.hihihi

    ReplyDelete