Monday 13 August 2012

asal usul emas sebagai mata wang

aku sebenarnye bukan la pepandai kan nak tulis bebenda nih kan...aku just membaca n sebenarnye aku pernah dengar satu cerita asal usul mata wang dinar ditukarkan dengan wang kertas...

kalo korang nak baca detail, bleh la baca kat web bawah nih...aku copy link die sbb tak larat panjang sgt intipatinye...tapi aku suke baca la...simple...

cerite yg mak pernah cerita dlu macam mane mata wang dinar emas dlu2 mase zaman rasulullah s.a.w gunakan tapi sekarang kenape kite guna mata wang kertas untuk penggunaan sehari2an kite...

tapi aku tak larat cite...lagipun da ingat2 lupe la cite nye...yg aku ingat asal usulnye...seseorg ni nak beli barang...bile nak bayarkan, die kena letakkan dinar emas die kepada seseorang yg di amanahkan...dan org tuh akan bg sekeping resit...then, resit tuh digunakan untuk beli barang tersebut...lama kelamaan, si yg diamanahkan tuh rase macam best jek buat resit n simpan emas org yg nak beli barang tuh...tercipta la wang kertas yg sebenarnye dicipta sebenarnye adalah hanya asal usulnye dari sekeping kertas yg tak berharga (dlu2 resit) malahan emas yg berharga seperti dinar tuh disimpan di gudang2 o bank2 yg org barat sendiri iktiraf la konon...kite nak duwet yg dicetak (kertas2 tadi), kite beli kat bank2 yg diiktiraf tadi dengan emas yg kite ade..kite tuh konteks yg lebih luasla...bukan kamu...tapi negara...

ok...sekadar perkongsian ilmu...fikir2kan lah

bleh tgk link ni mane emas2 dunia di simpan....


thanks for reading (^.*)v




No comments:

Post a Comment