Tuesday 22 October 2013

SAKIT

mit mit...

aku baru balik dr hospital serdang nih...dgn kwn se tempat keje ngan aku kebetulan 1 taman gak...so kitorg pon roger2 nak pi melawat org sakit...

siapa yg sakit?kwn se kerja kitorg sakit...memula dia just demam biasa katenye...tapi dtg gak skul sbb pengetua tak bg cuti hari rabu lepas raya haji ri tu...dia ni skema...dan baik...jadi dia gagahkan juga diri pegi keje sbb tak mo dituduh monteng memandangkan dia org kelantan katenye...tak mo la nanti pengetua kate dia sengaja cuti lame sbb nak blk kelantan...

cerita bermula hari khamis...dia pegi gak skul sbb byk keje kan...walaupun ade mc government 3hari...tup2 dia jatuh pengsan gedebok..aku plak tade mase tu kat skul sbb aku kursus ngan pengetua tuh....rupe2nye dia sampai dikejarkan ke hospital guna ambulan...tapi biase jek kan naik ambulan...biase bg aku....

tadi, aku pon pegi melawat dia...hari ni dia tak nangis...sbb kwn2 yg pegi sblm ni kate dia nangis bila nak cite...td mcm ade air sikit jek kat tepi bwh mata dia...sikit jek...

kami pon berbual...dia da buat MRI diagnosis...and still doktor belom tau ape penyakit dia...sblm ni, doktor da keluarkan 800ml air dr paru2 dia...and still ade lg air yg byk dlm paru2 dia...da buat scan kat bwh tuuuuu...kate pon mcm ade abnormality kat pangkal rahim...and masih tgk diagnosis lg...skrg dia da boleh makan nasi sikit tapi still tak byk and rase mengah bila makan n minum...tangan dia biru2 sbb lebih 10 kali ambil darah dan masukkan darah da 6packet darah da masuk....hari tu bacaan homoglobin dia rendah mencecah 5...skrg da naik sket ke 7....but still rendah...

insaf aku tgk org sakit...hanya kata2 'sabar' boleh aku ungkapkan untuk dia...ustaz samsuri cerita...nak kaitkan dgn cite kat atas ni...

::. sahabat2 nabi nak tau sgt ade seorg wanita nabi saw da jamin dia masuk syurga sebelom mati lg...sahabat2 nak kenal sgt siapa wanita tu...wanita ni ade sawan...dia jumpa nabi saw dan bercerita pd nabi...dia ade penyakit sawan...masalah dia, bila dia kena sawan, aurat dia terbuka dan tak terjaga...dia malu yg teramat sgt...dan dia minta nabi doakan dia...nabi kate, nabi bleh doakan dia sembuh terus dr sakit tuh...tapi, kalo wanita tuh bersabar dgn sakit tu...wanita tu akan masuk syurga...ape yg wanita tuh pilih...wanita tuh kate, dia bukan masalah penyakit tu...dia ade masalah bila sawan aurat dia tak terjaga...jadi, nabi suruh pilih nak sembuh atau nak sakit...wanita tu pon pilih sakit...sbb wanita tu akan bersabar dgn penyakit tu dan nak masuk syurga .::

astagfirullahhalazim...cerita ni aku ceritakan pd sahabat aku td bukan kerana aku nak tunjuk pandai...tapi aku nak bg dia kekuatan dlm menempuh dugaan hidup ni...kita tak tau hikmah yg Allah sembunyikan di setiap kejadian yg menimpa kita terlampau byk...cuma kita kena buka hati, buka minda...istigfar byk2...dan ingatkan pd diri...kita hidup untuk diuji...nak ckp lebih pon mcm la aku bgs sgt...kalo aku kena pon, aku pon tak tau aku bleh sabar atau tak...

kita manusia kena berpesan2...kerana kebenaran...kita mati di dunia yg sementara ni utk kita hidup selamanye di akhirat...cari la redho Allah...bersabar...bersabar...bersabar...tak terungkap dgn kata2 sabar ni...memang senang ckp...bersabarlah...yg menanggung kesabaran itu...perlu byk2 beristigfar...

mcm kwn aku ni...aku tgk slalu solat dhuha...anak dia pandai dan solehah...sbb dia mengajar anak org ikhlas...sbb tu anak dia pandai dan solehah...skrg anak dia nak amek spm...kesian budak tu tunggu dia tiap malam kat hospital...dgn nak spm lg...mak sakit..astagfirullahhalazim...

aku doakan semoga kwn sebaik ini cepat2 sembuh...diberikan kebaikan lagi kerana dia bersabar...selama ni pon dia jd hamba Allah yg baik...semoga Allah berikan rahmat keatas kesabaran dan akhlak terpuji dia selama ini...semoga dugaan yg sedikit ini Allah berikan dia ganjaran syurga...inshaAllah...aamiin :,)

1 comment:

  1. kita yang sakit sedikit ni da x mampu nak bersabar....muhasabah diri kejap

    ReplyDelete