Thursday 17 October 2013

HAJI

Assalamualaikum wbt...

Tak terlambat rasenye nak ucapkan Selamat Hari Raya Aidil Adha kepada para pembaca sekalian...

Apa yg aku nak tulis mlm ni sebenarnye memang nak tulis walaupun tade sgt cite...aku tgh tgk tv Alhijrah skrg ni...9 soalan...kali ni pasal pengalaman prof dr muhd kamil yg diberi taufiq dan hidayah utk berhijrah dr yg malas beribadat kepada yg rajin beribadat and so on...cerite dia memang syok la...dan pjg lebar...jd, kalo rase nak tau pasal pengalaman prof ni bleh dptkan buku dia ye...

bukan nak promote buku prof ni plak...cuma, bila dgr pengalaman prof ni...aku jd teringat pengalaman aku ke Tanah Alharam Makkah...cerita kali ni berkenaan period...ok, ini adalah salah satu persoalan yg akan berlegar2 kepada sesiapa yg sgt teringin nak beribadat di dalam masjid nabawi dan masjidil haram...

ye, aku akui la...aku pon salah seorg yg pk dan terus pk pasal period aku...disebabkan period aku regular, alhamdulillah...di situ Allah da permudahkan urusanku...kire punya kira, period aku jatuh pd hari kami naik flight ke madinah...mak aku suke pesan kat aku byk perkara...yg aku ingat, mak aku pesan, buat solat taubat bebanyak...minta ampun pd Allah...dan doa semoga Allah permudahkan urusan period aku kat sana...

aku memang la anak yg patuh...so, aku memang tak pernah la bantah cakap mak aku terutama skali sesuatu nasihat dan panduan dia ke arah agama ni kan...jd aku pon buat la ape yg mak aku suruh tu...dan...dlm doa aku, aku doa, aku nak solat dlm masjid nabawi, nak ziarah makam nabi semua...doa, menangis2...merayu...aku takkan doa aku nak beribadat kat masjid nabawi...sbb bg aku, zikir juga ibadat...aku minta 'solat'...Allah Maha Mendengar u olls...dlm ke regular an period aku...period aku cepat sehari...ya Allah...mase tu...rase nak nangis sbb gembira at least bila aku nye period cepat sehari, hari naik flight da hari kedua...esk da hari ketiga...hari keempat da nak abis period...see... : D

mase sesampai jek kat madinah...aku ngantok tak tau kenape...ingatkan sbb memang la ngantok sbb malam kan sesampai tu...tapi tak..pagi pon ngantok...tgh hari pon ngantok...bile sembang2 ngan mak abah aku...baru aku tau aku kena jet lag...ooooo....br aku tau itu rasenye....rase ngantok walaupon da tdo lame...ok...sebenarnye tu hobi...bile da habis jet lag...da segau mate ni...aku tgk kat tingkap...dan doa...cepat la habis period aku nih...tup tup...hari ke5 macam tu kering! ya Allah...seronok tak terkata beb...laju2 pegi solat subuh mase tuh kat masjid nabawi...

nikmat apabila doa kita dimakbulkan Allah ni bukan tiket kite nak rase hebat...riak, takkabur...tapi, kita patut rase betapa Allah tu Maha Mendengar, Maha Memakbulkan...Maha Besar...tak terungkap dgn kata2 bila dapat ziarah nabi s.a.w...bila da sampai kat karpet hijau kat raudah tu...air mata automatik mencurah2...seronak dekat dgn nabi mase tuh...perasaan tu tak dapat digambarkan dgn kata2...hanya Allah shj yg Maha Mengetahui perasaan bersyukur tuh...kerana bila aku tnye mak aku...raudah tu susah ke nak masuk mak?mak aku kate, susah...abis tu kat raudah kite bleh buat ape? mak aku kate, solat sunat...senang ke nak solat kat raudah tu mak? mak kate, betapa susahnye nak solat kat raudah sbb kekangan manusia yg terlampau ramai nak masuk raudah dan ditambah pulak mase yg diperunjukkan masuk raudah bg kaum hawa adalah sgt singkat, kalo dapat solat 2rakaat tu kite terbaik la...

mase tu, wow...mulot telopong membayangkan betapa susah nye nak masuk berdoa di raudah...jadi...ape yg kena kita buat....zikir byk2 semoga Allah permudahkan...istigfar byk2....bersedekah byk2 kerana doa org yg bersedekah adalah lebih tajam dari solat....bukan tak payah solat...maksudnye dgn sedekah, doa kita lebuh cepat termakbul...wallahua'lam...

ok...sini dlu...nati sambung kite lain ek :)

Wassalam

4 comments:

  1. Salam AidilAdha dear :)

    Alhamdulillah di permudahkan urusan.. :)

    ReplyDelete
  2. Lily, thanks for sharing. I pun plan nk pi umrah, InshaAllah. And my flight date tu memang waktu i period. And usually my period sgt lama... 14 days. Thanks for the tips. InshaAllah i akan amalkan... doakan i dapat solat di masjidil haram and masjid nabawi juga ya...

    ReplyDelete
  3. InshaAllah...semoga dipermudahkan urusan period awk ye...

    Doa jelas2 tau ape yg kita nak...contohnye, semoga period kita jadi pendek tempohnya...kita dapat buat umrah wajib...kita dapat solat dlm masjid nabawi...kita dpt masuk raudah...ok...

    Seronoknye nak pegi umrah ye...

    ReplyDelete