Saturday 1 June 2013

K I A M A T

The immposible...filem terbaik buat aku thn ni.utk 1/2 tahun pertama ni.inilah filem terbaik aku rase.2kali ulang tgk cite tuh buat aku fikir dan terus berfikir.sebelom ni aku tgk ngan laki aku jek.mase tgk, terasa sedey dan rase nk kiamat.mase tuh fikiran kate, kalo la aku ada di tempat kejadian.aku akan serah diri jek.nak buat ape lg kan.

Semalam aku ulang kali kedua tgk ngan anak buah aku yg berusia 5thn, 4thn dan 2thn.nak dijadikan cerita, kami memang pon baru blk dr cuti2 malaysia kat pantai.bezanye kami separate.maksudnye, family kakak aku ngan mak abah aku semua pegi cuti2 kat desaru, aku ngan suami aku becuti kat ganu n cherating.adik girl aku ngan suami dia becuti kat PD.kesimpulannye, semua pon br jek blk dr pantai dan ingatan masih segar pasal pantai terutama skali anak2 buah aku la.sbb bdk kecik kan.yg kubau2 nih.tak kesah mane.kubau tuh bahasa melake maksudnye yg besar panjang la.org tua2 macam aku nih.

Cite dia anak buah aku yg sulong tuh memang style prihatin dgn semua benda termasuklah pasal tsunami ni.dia nampak iklan cite the impossible kt tv.pastu dia tnye mummy dia.mi, tsunami tuh ape? And, bila aku kate nak buka cite tsunami dia excited gile.sbb dia tgk iklan.

Mase tgh tgk cite tu, mula la aku dihujani dgn pertanyaan.sape lg, si ahmad la asyik dok tnye itu dan ini.ok.meh kite baca dialog ahmad.

Ahmad:cik ly, ni jadik kat dunia mane ni? (Maksudnye jadik kat mane la)
Aku:tsunami ni jadik kat phuket thailand.
Ahmad:jauh tak dr sini?
Aku:jauh....
Ahmad:kena tak kat bandar baru bangi? (Dia risau sbb dia dok bbb.tu yg tanye gitu)
Aku:tak.bbb jauh dari pantai.
Ahmad:melake? Kena tak? (Masih risau sbb skrg dia kat melake.cuti skul)
Aku:tak kena.sbb melaka ni pantai dia terlindung dgn indonesia.so.tak kena (merujuk dr kisah tsunami td)
Ahmad:kenapa dia kena tsunami? (Cite kat phuket la nih)
Aku:mungkin sbb org putih n kafir ni suke bogel2.Allah turunkan bala la.balas kemungkaran yg diorg buat.tak tutup aurat.macam tu.
Ahmad:kalo mase tu kite ada kat situ.ada tsunami.kita kena jgk eh?
Aku:kena jugak la.
Ahmad:kalo kite kena tsunami.kita nak buat ape?
Aku:(tak daya aku nak nerangkan.lastly aku jwb).mase tuh kite da tak bleh buat ape da ahmad.mati jela kot boleh pk mase tu.
Ahmad:(air mata ahamad bergenang.nak nangis).mati???
Aku:aah.mati.sbb tu kite kena selalu solat.selalu buat baik.kalo kite mati pon kite da tak takut da.dah2.jgn nangis.tak jadi da.ni da lame da jadi ni.tak jadik kat sininpon.ok
Ahmad:nak duduk melake la.selamat..(sambil kesat air mata)

Panjang berjela si ahmad mengajukan soalan kt aku mcm reporter.hehehehe.lastly itu jek daya aku jwb :)

Bdk kecik fikir macam2.kita ada fikir tak kalo jadik gitu kita ni bekalan nak mati da cukup tak? Kesan cerita tuh buat aku terfikir lagu dan lagi.beberapa kali jugak aku ada mimpi pasal air.sbb aku tak pandai berenang.akj lemas dlm air.mak aku kate bgs mimpi air.murah rezeki.tapi hanya 1 aku fikir bila jadi sesuatu bencana berkaitan air contohnye banjir yg mengila atau tsunami.aku pk mati jek.mase tuh aku serahkan jiwa raga aku kepada Allah subahanawataala.aku hidup kerana Allah.mati juga aku utk Allah :)

Wallahua'lam...





No comments:

Post a Comment