Sunday 16 June 2013

jem...jem...jem...alasan tak solat

Assalamualaikum.

Hai bebeh...pagi isnin yg best ni aku rase nak share sesuatu yg penting gile ar dlm hidup kita sbg manusia...kenapa manusia dicipta kat dunia ni? Kita dicipta kat dunia ni bukan sbb kena cari duit byk2.bukan sbb kena kerja rajin2.bukan sbb dunia.bukan...tapi sbb kita wujud di dunia sbb 1 jek sbb nye...sbb kita kena sujud pd Allah...

Sebenarnye aku da tau da benda ni...aku ni bertuah lahir kat dunia ni dan aku percaya masing2 ada tuah masing2 apabila lahir kat dunia ni.dlm kes yg aku nk bgtau jap lg tuh sbnr nye aku bertuah sbb dikurniakan ibu bapa yg rajin belajar.alhamdulillah...mak ngan abah aku suke belajar...sampai skrg, mak aku akan pegi kelas mengaji sebanyak mana ilmu akhirat.syukur sgt...

Ceritanye pasal solat...mak kate solat nih adalah paling penting...kau sakit ke, kau tak sempat ke, kau tertidur ke, kau terlantar sampai tak bleh bangun ke...solat tu mesti...selagi otak kau waras...maksudnye tak gile atau koma...kau kena solat...

Berapa ramai yg balik dr kerja kena jem yg tak solat especially waktu magrib??? Sbb katenye jem...jln sesak...tak de tempat nak berhenti solat...tak sempat...berapa ramai? Berapa ramai yg bermusafir naik kapal terbang...tatau waktu alasannye...maka solat ditinggalkan...

Solat adalah WAJIB syg...WAJIB! Macam mana kalo kena jem atas jln.. masuk waktu...dan rasenye kalo kite sampai rumah pon waktu da habis...caranye pertama adalah mengaji...inilah masa nye kite cari ilmu...ada OTAK...kena la belajar...tnye...cari cara utk ubah diri dari jahil ke alim...

Carannya :
♥ kalo dlm kenderaan...kita tau arah kiblat...tanpa berbekalkan wuduk...niat solat...angkat takbir...Allahhuakbar...then bila kereta bergerak sikit...al maklum la...kate jem td kan...tekan la minyak sikit ke depan...jgn plak membatu diri konon solat tak leh gerak plak kete kamu...kalo tgh memandu pon same...stereng pegang...pedal minyak tekan...niat...Allahhuakbar...bacaan seperti dlm solat...prilaku rukuk sujud semua tuh buat isyarat shj....salam.........akhirnye....

Mudah tak? Mudah kan... cuma nak buat dgn tak aje...kan...Sampai jek rumah kita qada'...kalo kita da solat menghormati waktu name solat td...jadi apabila kita sudah solat menghormati waktu...apabila kita qada' kita tidak berdosa...wallahu'lam...

Jom kita ubah diri kita...dr tak solat...kepada solat...dr solat celang celup...kepada solat 5waktu...hidup kita tak lama...paling byk umur kita 100thn...jgn jadi org yg muflis apabila depan Allah nanti bekal kita tak berat utk bela kita masuk syurga...

Selamat beramal :)

No comments:

Post a Comment