Friday 10 November 2023

SAMBUTAN TRADISI FAMILY

assalamualaikum... tetibe rase rajin plak nak menulis lg...mood memang cam gitu...kadang naik, kadang hilang ke laut antartika... tajuk tu mengundang...sambutan tradisi family bukan ke hari raye? tak pun happy birthday? itu betul gak la...bab birthday sampai atok ngan nenek fateh luni kami sambut...biar sampai tade gigi makan kek nyanyi lagu birthday...hehe...tp kali ni bukan nak cite pasal birthday...tp family day... Family day yang pertama Haji Mohamad kami start mase Sept 2018...br 6 tahun berkecimpung dalam dunia family day...mase ni kami pergi AS SURFINA RESORT kalo tak silap kat kertih...gigih nak mam 5 kereta ke sana...dengan anak kekecitnye...kegigihan kami kerana kami ni anak askar yg telah dilatih dr kecit dok dlm kereta berjam2...2thn sekali pindah...masuk 3thn da tanye abah, 'abah, bila kite nak pindah?' abah jwb esk...eh...request je terus pindah...ni cerita benar ek...aku ingat lg mase kekecit ade la kot umur mase tu 5 ke 6 tahun peristiwa tu...aku ingatkan abah aku tunaikan permintaan aku...padahal memang nak pindah da mase tu...perahsantan nau aku pun... jd, stakat dok dlm kereta 5, 6 jam biase sgt dah la kan...dlu pindah dr melake ke perlis 9 jam dah kenape mcm nak pegi isketambola ek jauh dia...dgn adik beradik 4 org bersempit kat belakang...gaduh je sbb sempit nanti tangan mak merayap cari sape yg dia boleh cubit nak bg dia...nak lari? haih...memang tak dapek la...terima je la peha sape jd mangsa mase tu...ok...tolong fokus laily...back to cerita... kami pun rencanakan beberapa aktiviti di tepi pantai dan mewujudkan ajk-ajk tertentu...ye...ade ajk ek...jgn dtg lenggang2 pastu nak balik cecepat...family day kena letak effort memasing...oh...seperti biase aku ajk tempat penginapan...aku tak pasti aku ni sbb bakat terpendam ke ape...sbb bile cite kat kwn2 aku kate memang bakat anak kedua...style kena dengar kate anak kedua...sbb kakak aku style malas layan kot...jd aku akan lead dorg nak tinggal mane...booking hotel semua aku buat...yg paling mencabar adalah nak memuatkan family kakak aku la sbb dorang ramai...anak 5 mase tu...skrg 6...ok next... kat sane aktiviti tahunan ketika family day adalah sukaneka...acam biase...dah aku ajk penginapan kan...jd aku bg ar yg lain ajk tu kat yg lain...jd group wasap akan diberikan pengumuman dr mase ke semasa...sila alert ek...tak baca siap kau...ajk sukaneka aku bg kat adik aku yg lelaki tu...dia bab main no 1...kreatif bab tu...padahal mase ni anak2 kekecit...jadi tak pandai mane nak bertanding pun...tak pe...kitorg akan buat2 dorg pandai dan bersorak kegembiraan walaupun entah mane hala dorg lari semasa menyertai pertandingan sukaneka itu...jgn risau anak2...mak pak korang memang rase kanak2 sentiase walau anak dah 5...itu kakak aku...adik lelaki mase ni anak 3 br...skrg 5...huhu...
ni aktiviti makan malam...abg ipar belanje...dr satu family day ke family day seterusnye kami makin improve...lepas2 beberapa family day kami akan wujudkan tabung makan...huhu...atau rotate sape belanje makan itu family...
ini acara sukaneka suami isteri...mase ni aku kalah teruk beb...aku tak pasti adekah bebanan mendukung anak ketika bersukaneka itu adalah satu peraturan sukaneka tu sbb adik ipar aku pun tgh dukung anak dia gak tu...yg pasti punca kekalahan kerana laki aku pijak kaki aku...sepanjang perjalanan ye...ye...
ok...ni apak aku memang jaguh bab2 kemah ni...apak aku akan beli kemah walaupun mak aku tak minat kemah2 ni...yang tau nye bile kitorg nak pegi aktiviti gini tetibe je kemah ade...oh...lupe...apak aku style suke keluar rumah cari bebenda tak faedah atau unik utk dibeli...haah...itu la kijaan dia...dia pernah beli mesin tebu harga satus utk mesin tebu dgn alasan dia nak minum air tebu blkg rumah...masalahnye mesin tu ade besau tapak tangan...nak dimarah bukan dia mintak duit aku pun...lg pun sape je berani marah apak aku...kena jerit balik mau tibe2 ko berkawad kat dalam kolam ikan dia nanti...jd kita boleh ketawakan dia je dan pura2 suke...hehe..
sori ar gambar pecah teruk...mase ni teknologi tak canggih...eh...tibeh...tepon murah...ni sebelum magrib...jd lepas beberapa family day...kitorg dicover adik ipar aku tu suke bbq...jd dia akan jd ajk bbq...hurm...aku part ni ajk makan...
ok gambar ni da malam...aku br keluar bilik selepas magrib katenye...tak baik mase magrib kat luar kan...hurm...gitu...
cantikkan tempat ni...kitorg conquer tempat ni waktu malam...memang best...ajk kebersihan mase ni kakak aku ngan adik aku yg perempuan tu...hurm...
hadiah ni aku yg sediakan...ajk hadiah gak la walau dah jd ajk penginapan kan...erm...suke bab2 balut hadiah ni semua...syok oooo...
ajk juri kite bg kat mak abah kite...bg la dorg tugas sesenang...kan...nak enjoy2 je pun...ok...aku bg magic pen dalam hadiah tu...nak tau ape belaku...balik aje bilik, adik aku yan bgtau anak dia dah tinggalkan karya lukisan atas bedsheet putih hotel tu...hurm...balik laju2...tau pun lepas blik br dorg cite...hai lah anak2...maka dgn itu selepas kejadian, magic pen diharamkan dalam pemberian hadiah...sian magic pen ketegori barang haram...hehe ok...nanti sambung cerita la...sbb rase nanti2 je tulis pasal family day yang lain...sehingga family day dibubarkan...ade la cite dia...nanti la cerite kalo rajin... tata... tamat

No comments:

Post a Comment