Monday 2 September 2013

isu semasa

Apa pentingnya kita mengikuti isu semasa? Semua bleh cakap ikut sedap mulut rase nak cakap, kita cakap.tapi perasan atau tak.kita slalu ikut perasaan bila lontarkan pendapat berkenaan isu semasa...

Aku bukan org yg suke membaca sgt.maksudnye aku tak suke baca sesuatu yg panjang berjela tanpa ada tarikan ayat nak bagi aku stay utk membaca.its mean, aku memilih bila nak membaca.meskipon penulis blog.kalo aku rase menarik entry dia.or berinfomasi.baru aku pilih utk baca.tapi, kalo terlampau panjang n bahasa dia tinggi sgt pon aku akan cepat putus asa utk teruskan membaca...

Ape la yg aku nak tulis skrg ni? Pasal isu semasa sebenarnye...sebenarnya rase nak cite pasal semalam...pasal isu harga minyak...subsidi da dikurangkan makanya rakyat lena bayar lebih...

Bukan nak cite pasal macam mana nak turunkan harga minyak...walaupon aku ni bergelumang ngan kalkulator
Tapi aku bukan ahli ekonomi...so, aku tade kaedah utk kurangkan harga minyak.cuma aku ada dgr ahli ekonomi bercakap macam mana nak kurangkan kos sara diri sebelom pilihan raya br2 ni la.dan aku memang kagum kalo ade org Malaysia yg nak selesaikan masalah bebanan sara hidup kita sehari2an.tapi syg nye, pendapat org tu tak diterima oleh lebih 40% rakyat Malaysia.what to do? We believe Allah beside us to guide us every time.tapi kita da usaha.so penyerahan keputusan Allah yg izinkan.dan sbg muslim, sy terima seadanya keputusan itu illahitaala...

Jadi...ada juga aku tgk yg updated kat fb pasal ape nak bising.20sen jek pon harga 'minyak naik' <--istilah senang paham...bersyukur la...ape nak lg.Malaysia aman tak macam mesir??? And so on...yg ckp tuh plak yg tade commitments...yg blom kawen...belom beranak pinak...itu bg aku pendapat yg ikut perasaan...sbb dia rase perasaan dia selesa...tade tanggungan...tade ape nak risau pasal anak nak itu ini.nak sekolahkan anak.jadi bleh la kate gitu...tinggal ngan mak bapak.mak bapak pegi pasau.beli lauk.masakkan kau.memang ko bleh kate gitu...kan...

Tak perlu kate ape jika anda rase sgt selesa skrg.dan situasi org lain2...rakyat Malaysia bukan ko sorg ye syg.bukan ko sorg makan nasik kat Malaysia ni...bukan...jd...ape pon...think twice bila nak lontarkan pendapat isu semasa tu.kalo bleh tgk2 la sumber bacaan lain yg...bukan Malaysia ni ade tv3 ngan berita harian jek.byk lg sumber bacaan.dalami dlu ape masalah Malaysia ni...isu semasa kena ikuti yg.kalo tak ikuti takut2 kamu same mcm yg tade teknologi terkini walaupun ko guna teknologi paling terkini skalipon.tapi kalo sumber bacaan ko terhad...boleh diumpamakan 'seperti katak bawah gelas'...kenkonon canggih tapi nampak dunia sekeliling ko jek...

Kesian...bukan sekian :)

1 comment:

  1. Yg komen poyo, kadang2 kita ni x payah nak sibuk sangat nak kecoh pasal isu semasa. at least apa yg berlaku d sekeliling kt kena tahu, tp xperlu nk gemba gembur sgt dgn pendapat yg x relevan yg annoying. kan? kan?

    salam ukhuwah dr nanie :)

    ReplyDelete