Wednesday 21 August 2013

selamat semuanya

Semua nak selamat kan.sebab tu dlm ucapan kita boleh dikatekan kita akan mulakan dgn selamat.selamat hari raya.selamat jalan.selamat tinggal...ape yg aku nak cite ni sebenarnye...hik

Dalam kegembiraan kita sambut raya aldil fitri dalam bulan syawal ni...aku ambil kesempatan ni utk memohon agar sesiapa pon yg membaca dan mengikuti perkembangan idop aku (mcm la retis kan ade org nak ikut perkembangan penguncupan bagai) aku nak mohon maaf dan ampun sekiranya entry aku ada yg aku tulis menyinggung hati dan perasaan org...

Cite pasal maaf...aku ni sebenarnye org yg ego...even dgn laki aku...aku malu nak minta maaf walaupon aku yg terang2 salah...sejak kawen....laki aku byk ajar aku mcm mana nak minta maaf...and....dia da berjaya juga ubah aku sikit2 dr seorg yg ego kepada yg boleh mengaku salah dan minta maaf...

Al maklum la...masing2 ade perangai masing2...aku pon masih tgh perbaiki diri...in fact, last year aku ade tak seendapat dgn seseorg kenalan tu kat fb...dan...aku rase aku tak sependapat sbb dia tibe2 blame pekerjaan guru kerana adik dia spm keputusan tak cemerlang mana...argument tu membuatkan aku sgt terasa sbb melibatkan statement tidak ikhlas mendidik pelajar malah nak gaji jek semata2...pergh...mase tu aku memang tak leh tahan la statement tak bleh blah tu kan...bg aku...aku as cikgu tak pernah pertikaikan pekerjaan org ikhlas atau tak...or nak jage bln2 jek sbb tu keje...so...kamu pon tak yah la nak bangkitkan pasal tu....kan...

Jadi...setelah beberapa bulan kalo tak silap...dan aku pon da tak kwn la mamat tu kat fb...tibe2 aku dikejutkan dgn berita kwn seuniversiti, seposting, setempat posting meninggal sbb ade penyakit platelet cair...tibe2 aku sedar...aku pon bile2 bleh mati kan...kang tak sempat lak aku minta maaf kat org yg pernah aku gocoh dlu...tindakan selanjutnye aku msg n minta maaf pd org itu....

Ustaz azhar kate...kalo kite tak minta maaf pd org semasa kita hidup ni tak pe...tapi kat padang mahsyar nanti kita kena cari org tu utk minta maaf...mase kat pdg mahsyar tu da susah da...so tak yah la makin susah kalo dia nak kena cari dan minta maaf pd org lain...bila da jumpe org tu tah bape tahun kot br jumpe...kite minta maaf...kalo kita dia atau kita la misalnye tak maafkan org tu...Allah pon kate Dia taknak ampunkan kita...dapat byg da...kalo kite pegi buat umrah pon kite bleh byg org ramai kat masjidil haram...nak kluar dr pintu masjid pon makan berjam sbb bersesak dgn org.inikan plak kat pdg mahsyar...ya Allah...takutnye azab di akhirat kelak...semoga Allah ampunkan dosa2 aku dan tempatkan aku dlm kalangan yg mudah perhitungan dan dapat masuk syurga...wallahu'lam

2 comments:

  1. allahu rabbi, semoga kita semua saling maaf memaafkan. seram sejuk sangat. >_<

    terima kasih atas entry ini

    salam ukhuwah dr nanie :)

    ReplyDelete
  2. Tu la nanie.kalo dgr ustaz azhar idrus ceramah.lg la rase tak nak nye buat dosa kat org...tp tu la kita kan manusia.asyik aje lupa...

    Selamat hari raya nanie :)

    ReplyDelete