Thursday 4 April 2013

umrah::.withLOVE.::

aku rase nak haplot gambau jek kali nih...mari cuci mata...

pemandangan biasa di mekah...manusia berpusu2 berebut2 mendekatkan diri dgn suruhan Allah...tawaf...Allah memuji manusia kepada malaikat...wahai malaikat, kau lihat manusia...walaupun aku berikan mereka nafsu, tetapi mereka tidak pernah lalai untuk tawaf di seliling rumahKu :)
untung kita kan...Allah puji manusia...
Allah hu akbar 

 pemandangan di roof top masjidil haram...
cop tempat sebelum solat sejam dua perkara biasa di mekah+madinah :)

pemandangan nak balik hotel lepas solat...mcm kat psar malam, kan?

Subahanallah, Allah hu akbar....

hotel paling dekat dgn masjidil haram...hotel zam-zam tower

saya

suami saya...
suami sy curi2 ambil gambar sy...hikhikhik...sebenarnye sy perasan jek suami sy amek gambo sy...sebenarnye die tgh amek gambar sendiri...sbb sy sibuk bergambar dgn mak sy...sian die...langsung tak suke susahkan sy...hehe...sebenarnye die nak ambil gambar bukit kat belakang tuh...jgn salah anggap ye...die bukan perasan ensem amek gambar sendiri...

Rasulullah SAW bersembunyi di Gua Thur bersama Abu Bakar As-Siddiq..
Lima orang yang tahu Baginda dan Abu BAkar As-Siddiq bersembunyi:
  1. Abdullah bin Abu Bakar As-Siddiq
  2. Amir bin Fuhairah
  3. Abdullah bin Uraiqit
  4. Asma’ binti Abu Bakar As-Siddiq
  5. Aisyah binti Abu Bakar As-Siddiq
Jabar Thur.. Tempat dimana terletanya Gua Thur..

Nabi Muhammad dan Abu Bakar As-Siddiq bersembunyi di Gua Thur dalam usaha dakwah dari kaum kafir Quraisy yang sangat kejam dan ligat menentang usaha dakwah Islamiah. Lima orang sahaja yang tahu tempat persembunyian di Gua Thur:

(i) Abdullah Bin Abu Bakar As-Siddiq
- Sentiasa mendengar berita yang dicakap oleh pembesar Quraisy
- Bawa berita ke Gua Thur pada tengah malam.

(ii) Asma’ binti Abu Bakar As-Siddiq (Zatun Nitakaini)
- Bawa makanan kepada Nabi dan ayahnya
- Diberi gelaran wanita yang memiliki2 tali pinggang - belah tali pinggang utk ikat makanan dan di pinggang.

(iii) Amir bin Fuhairah
- bawa kambing-kambing milik Abu Bakar As-Siddiq ke kaki Bukit Thur untuk menghilangkan jejak-jejak kaki Nabi dan Abu BAkar As-Siddiq.
- Pagi beliau mengembala kambing, petang beliau memerah susu kambing, dan malamnya, beliau menghantar susu kambing ke Gua Thur.

(iv) Abdullah bin Uraiqit
-bawa 2 ekor unta untuk Abu Bakar As-Siddiq pada malam ke-3 persembunyian.

(v) Aisyah binti Abu Bakar As-Siddiq
      -pengetahuan

pandaikan aku mengarang kan..tak sebenarnye...sebenarnye aku amek kat blog nih...klik di sini :) 

 seperti biasa, laki aku suke amek gambo bangunan and design...
ni kedai aku beli perfume...
pakai lah perfume kasturi kerana nabi Muhammad s.a.w kata kasturi adalah wangian yg paling wangi...apabila nabi da kata gitu...kita tak boleh kata kasturi busuk yek...tak boleh!
kasturi tuh adalah cecair di dalam tubuh badan kijang/rusa...dlm bahasa inggeris, kita panggil musk

kita ngan mak kita, ngan abah kita ;*

kita, ngan suami kita...ni kat jeddah...nak balik da...sob, sob...
dalam bungkusan tisu itu adalah makanan...sekian...

mata ngantuk...baru bangun tdo...

mak kita tgh lelapkan mata...abah kita tgh baca katalog sambil tak peduli anak die tgh main2...suami kita tgh amek gambar kita...kita yg suruh...

sekian :)

No comments:

Post a Comment