Saturday 9 March 2013

TIADA TUHAN MELAINKAN ALLAH DAN NABI MUHAMMAD PESURUH ALLAH...

assalamualaikum friends out there....

tibe2 rase nak menulis setelah sekian lama menyepi...bukan ape menyepi...sbb tade ape pon perkembangan baru nak tulis....so, takde la idea....

2minggu yg lepas sebenarnye aku dan suami dijemput Allah untuk menziarah ke tanah suci al mukarramah....eceh....macam ustazah pulak cakap gituw...hehe...alhamdulillah....sepanjang 5hari di madinah dan 7hari di mekkah....aku betul2 terasa byk sgt kelemahan diri ni....di sana, keyakinan aku pada Allah makin terasa apabila terdetik apa pun dalam hati ini sesuatu yg aku tibe2 was2...Allah tambahkan keyakinan aku pd kuasaNya....tak dapat gambarkan bersyukur dgn semua yg terjadi di sana...sgt bersyukur....

aku terasa kelainan yg amat ketara bile ku bandingkan aktiviti manusia di tanah suci dgn negara aku yg tercinta nih....sgt berbeza...sgt lain...dan for the 1st time, sbb aku pon br 1st time ke tanah suci...aku dapat rasekan kelainannye....

dari hati aku luahkan....di sini terlampau lagha kehidupan kite sehari2an...aku tak kate pd aktiviti org lain...tapi aku kaitkan dgn aktiviti aku sehari2an...keje tanpa niat kerana Allah...tinggalkan segala urusan tidak bersandarkan atas tawakal kepada Allah...tak memilih baca quran malah memilih belek internet tak habis2....banyak lagi la aktiviti yg aku rase mcm, eh, lagha nye hidup aku selama nih....

di sana, umat islam berlumba2 merebut pahala ke masjid untuk berjemaah tidak kira lelaki mahupun perempuan....aktiviti pekerjaan mereka di sana sentiasa mendahulukan tawakal kepada Allah....setiap waktu solat berjemaah, mereka akan tutup permis mereka dan dirikan solat berjemaah tidak kira mereka kerja kontractor ke, mereka dengar azan, mereka tinggalkan kerja mereka, dan dirikan solat berjemaah di tepi koridor bersama2 rakan yg lain...Subahanallah, Maha Suci Allah...

bile teringat mekkah, air mata ni tak boleh berhenti mengalir kerana rindu...ya Allah, ampun kan aku...apabila mendengar kisah nabi Muhammad s.a.w dengan kisah perjuangannye, air mata ni juga setia mengalir kerana rindukan rasul...walaupun tak pernah bertemu...

pertama kali aku jejakkan kaki ke tanah suci madinah dan mekkah sebenarnye aku sgt bersyukur kerana mak dan abah aku pun pergi sekali dgn kami...byk benda yg aku belajar ngan mak dan abah....semua ilmu tuh buat aku rase dahaga...semoga Allah tetapkan hati aku...aku rase makin lama, makin aku nak tahu dan makin nak tahu tentang rahsia islam dan iman....semoga Allah permudahkan dan tetapkan hatiku...insyaAllah....

di sana juga aku bertemu dgn ustazah yg lead rombongan kami nak masuk raudah menziarahi makam nabi muhammad s.a.w....ustazah ajar, macam mane cara nak berdoa...insyaAllah aku share kat sini...k...

mulakan doa anda dgn....
"aku bertawasul kepada nabi muhammad s.a.w yg mempunyai syafaat, ya Allah Kau kurniakanlah................(sambung dgn doa anda...jgn lupe masukkan perkataan 'percepatkanlah' utk doa yg anda nak hajat tuh segera la kan....contohnye 'percepatkanlah rezeki bla bla bla....').....kemudian tutup doa anda dengan selawat dan puji2an bagi Allah..."insyaAllah, barulah doa terangkat selepas kite memuji2 Allah...insyaAllah.....

tu jek yg ingat buat mase nih....kalo ade lg...nati sambung cite ek....

No comments:

Post a Comment