Tuesday 31 July 2012

iui kedua

hai...

hari ni rase nak share ngan kawan2 mase aku buat iui kedua...kenape iui kedua?kenape tak yg pertama?sbb yang pertama dlu aku ambil ubat yang aku cucuk kat klinik akibat takut melampau nak cucuk sendiri...so, feeling die lain....hehe

ok, aku tak la cerita detail...just bleh share ngan kawan2 pengalaman aku sket tentang iui....

cycle day 2, aku jumpe my dr Komathi kat LPPKN. procedure bermula dengan clomid 100mg selama 5hari.start cycle day 3 selang sehari akan cucuk gonal f 150iu kat tepi pusat selama 3 hari selang sehari...its mean cd3, cd5, cd7 cucuk gonal f...then cd8 jumpe doktor untuk scan perkembangan telur2 ku....telur sedang mengembang pesat....then tambah dose cd9, cd11 untuk gonal f 150iu....cd12 datang scan lagi....alhamdulillah, telur2 ku ade 4biji yang sedang elok untuk disenyawakan...hehe

cd13, sy pun kena cucuk ubat pecahkan telur...cd 14 datang untuk procedure iui...bermulalah perjalanan iui ku....habis je keje hari selasa cd13 ku, aku ngan suami pun kemas2 nak tidur kat hotel quality sebelah LPPKN, senang nak datang awal nanti...seawal 7.30pg, kami da sampai LPPKN...sempat la breakfast dlu..hehe...tak kan lepaskan bab2 makan nih...hehe....

sampai je kat tingkat 6 LPPKN jln raja laut, kl...suami kena buat kerja2 tangan kat tingkat 7...ape tuh kerja2 tangan???kerja keluarkan sperm dgn bantuan tangan...gituw....hehe...siap semua kat tingkat 7 tuh, suami turun dan bayar kat counter untuk iui rm 310...sebelum tuh cos untuk gonal f semua lebih kurang rm 1000 untuk 5kali cucuk tuh....

ok, back to procedure iui....dr komathi handle 5org patient untuk iui hari yg same aku buat iui tu...dalam pukul 9pg, nurse pun da start panggil kami masuk dalam bilik....bilik iui ade katil2 yg di partition kan dengan langsir2 biru muda...hehe...tenang je kami masuk sorang2 dalam partition masing2...baring je kat hujung katil tuh, katil tu ditinggikan sikit kat bahagian punggung...mase tuh malu da tolak tepi da...demi nak anak punye pasal kan....

setengah jam pastu doktor pon masuk...bermula la muncung itik dimasukkan di bahagian miss v ku...nurse suruh aku beristigfar banyak2...memang rase tenang...cuma aku nak wee wee sgt sbb procedure iui kena full kan bladder so kena minum air dan tahan kencing selama 2jam...ini untuk memudahkan procedure iui tu....so, mulala  rase ade tiub masuk kot miss v...tapi berbeza dgn hsg yg pernah aku jalani sebelum ni...mase hsg, aku rase sgt tak selesa...tapi iui ni tak rase pun macam tu...tiba2 je, doktor kate da siap...wah, seronok sgt...selepas siap tu, doktor kate, 'ok, da siap...rapatkan paha tuh ye...'aku dgn akurnya, baik doktor...terima kasih doktor, nurse...

baring selama 10minit, pastu nurse suh bangun....aku nak wee wee sgt...nurse suh pi wee wee..aku kate, tak pe ke?sbb baru jek masukkan sperm kan...nurse kate, sperm da berenang da...cari telur awak...gitu la...kami pun balik ke hotel dgn li la li...maksudnye happy...

nanti sy sambung cerita macam mane 2ww(waiting for 2 week) mase procedure iui tu ek....ok...ni ade santapan gambar yg di google je...sbb mase iui tu, tak amek gambo pon...
ni la gonal f 375iu....
 ni cara nak cucuk gonal f kat tepi pusat....
ni la bentuk pen yg mudah dari guna picagari....
ini graf mase buat 2nd iui....lompong2 tuh sebab balik kampung, tak bawak termo...mase tuh cuti 2minggu...

3 comments:

  1. Salam...salam perkenalan lily..:-)

    Sekadar nak bertanya..lepas iui ada tak doc cakap balik nanti suh berasama lagi dengan hasben? N doc ada bagi ubat tuk support luteal phase tak? Contoh macam duphaston ka untuk kuatkan lagi rahim...

    ReplyDelete
  2. w'salam.
    ade.doktor suh bersame 3hari berturut2.then makan duphaston start day 4 after iui ;)

    ReplyDelete
  3. Salam

    mcm mn buat IUI? ok? saya dah 2x juga buat.. tapi belum rezeki lg

    ReplyDelete