Thursday 8 May 2014

'konsep' dalam persepsi org melayu

Assalamualaikum...

Nak bebel skit la...bukan ape. Baru pas minum petang ni...makan bihun goreng ngan air teh panas...best3...sambil2 tgk upin ipin...jap gi nak naik solat...so, nulis dlu ek...

Semalam aku pegi jusco for the 1st time after conceived. And br ni aku berani drive sendiri lepas suami aku bg izin. Prof kate 28minggu da bleh drive. Br aku bleh drive senirik.

Pegi jusco sbb nak beli backpack. Aku pk, nak jalan nanti bwk anak, aku kena free kan tangan aku dr segala bebanan. Nanti malas nak galas sebelah bahu dgn handbag mak datin. Nanti anak melalak, mane aku nak utama kan dgn panik anak melalak, handbag lg. Nak capai pampers kot dia berak. Ke muntah ke...aku terfikir ni mase aku da 5bln, berhenti kat rnr pagoh mcm tu nampak ade sorang kelek anak dgn bwk backpack. So aku pon rase mcm suwit. Terus rase nak ubah imej. Hehe

Ok. Melalut plak aku nih. Ok. Pastu aku jln masuk jusco. Jumpe la beberapa jenama. Tp tak banyak backpack utk dipilih. Yg ade carlo rino harga bedil rm359. Oh, mahal. I dont like harga dia. Pastu jln lg jumpe bum. Ok jugak. Sbb ade 50% diskaun. Dr rm289 so half price kire senirik la ek. Tppppp, mcm tak de pilihan warna. Nak yg warna ceria2 sket....pastu, ade lg 1 jenama. Giamax. Bleh tahan cantik gak. Harga rm300 lebih. Ade diskaun gak. 50% gak la diskaun dia...tp kecit sket. Aku pon kate nak jln2 dlu la. Tgk2....

Habis kat jusco, aku terus ke kedai2 dalam jusco tu jugak. Then aku masuk 1 kedai. Sales girl tu layan baik plak tu. Pilih punya pilih, ok, da jumpe yg i berkenan. Rm133 selepas diskaun katenye. Mase nak bayar, sales girl chinese tu tnye da bape bulan ni. Aku kate da 7bln. Anak kebape? Tanye nye. Aku kate yg pertama. Then panjangkan berbual. Aku kate la aku kawen da lame, 5thn. Ni br pregnant. Anak ivf. Chinese tu pon mcm tak faham. Yela. Org tak pernah alami memang takkan amek tau pasal ni semua. Then dia tnye, kenape ivf? Aku pon kate, teknikal nye ovari sy tinggi. Dia masih bingung2. I ade anak 6thn and no 2 belom ade lg katenye. I punya ovari ok, tp kenape tak pregnant2 lg ek? Dia pulak nanye ke aku. Aku pon kate, itu istilah yg sesuai adalah 'belom ada rezeki lg....' dia terus gelak....oooo, belom ade rezeki anak kedua ye...ok2...dia mcm puas hati aku bg dia konsep org melayu or islam tu...

Percaya atau tak, kita org melayu memang berfikiran positive. Kalo korg bandingkan kita dgn org bukan melayu. Kenape aku banding kan melayu bukan islam. Sbb melayu byk istilah n konsep kata2 mcm tu. Lets say ade kemalangan...kita slalu kate gile...'naseb baik tak kena mata (contohnye)...' masih menggunakan konsep 'naseb baik' walaupun naseb da malang...kan positive tu... lg...kalo tade de anak or belom kawen lg...konsep 'belom ade rezeki lg' kita guna kan...bukan jump to conclusion and terus putus asa...its mean kita tak putus asa...and terus berusaha...kan...

Org bukan melayu skrg kalo aku berbual pon da pandai guna konsep org melayu yg part naseb baik tu. Kagum aku dgr org malaysia mcm tu...hehe...m3ncontohi istilah n konsep org melayu sbg doa...bgs...

Ok...da bebel...nak stop...heee...meh nak share backpack yg br aku beli ek...

Alamak...sila tumpukan peehatian pd backpack shj ye. Background tu abaikan...ok

2 comments:

  1. wa...cun aa ma lily begpacknye... :-) ya...mari kita praktikkan penggunaan kata2 yg positive je dlm hidup seharian kita...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tula. Penat survey kat tenet konon nak beli online. Tp still rase tak bekenan. Hehe
      Kan...kata2 harian adalah doa. Biar positive2 je keluar dr mulut kita kan...inshaAllah...

      Delete